Kategori: Remaja & Cinta

  • Screen Shot 2014-04-17 at 1.51.48 PM

    Bukan Kerana Dunia

    Matanya memandang ke langit. Hujan masih tali-bertemali turun dari langit yang sudah tiada awan menghiasinya. Senyum, sambil matanya dipejam. Subhanallah, sejuknya. Angin sejuk, bau hujan dan bunyi titis air yang turun ke bumi membuatkan dia rasa suatu perasaan yang sungguh dekat pada Yang Maha Mencipta. Tenang. Ya, dia rasa tenang. Tenang kerana ingatan dan hatinya […]

  • alt

    Benar Kata Orang

    Benar kata orang. Apabila cinta terhadap manusia sudah menguasai hati, kita mudah diperangkap oleh tipu daya dan muslihat syaitan untuk menyesatkan manusia. Hati yang dahulunya mengatakan “cinta kerana Allah SWT” perlahan-lahan diulit tipu daya dan muslihat syaitan.

  • alt

    Cinta Tidak Kenal Siapa…

    “Mahukah engkau menjadi isteriku?” Soal Azman. Azrina yang mendengar lontaran soalan itu terkejut sebentar. Dia tidak menyangka soalan itu akan muncul dalam ruang nafas waktunya. Azman mula berkenalan dengan Azrina ketika dia belajar dan bekerja di salah sebuah bengkel di Negeri Sembilan sejak beberapa tahun yang lepas. Azman begitu serius dan bertekad untuk menikahi Azrina agar […]

  • tumblr_mhe29kkkPi1qil46jo1_1280

    Cinta Mahabbah

    Tiada kata secantik bahasa untuk ku puji adinda Tiada gambar seindah lukisan  nak ku tunjukkan perasaan Tersusun indah senikata dalam irama dan lagu yang didendangkan. Melahirkan rasa cinta seseSaveorang kepada orang yang dicintainya. Terjadi cinta kerana fitrah yang telah ditetapkan oleh Allah sememangnya cinta terjadi kerana mematuhi kehendak Allah. Justeru kesempurnaan cinta seseorang kepada Allah […]

  • VDedit

    Muslim : Say No!!! Valentine’s Day

    Bismillahirrahmanirrahim…. Moga pembaca budiman sekalian sentiasa dalam rahmat Allah s.w.t sentiasa. Bersempena tarikh hari ini, 14 Februari 2014 semestinya ramai yang tahu mengenai “Valentine’s Day” yang telah menjadi trend remaja dan masyarakat Islam kita sekarang menyambutnya tanpa mengetahui hakikat sebenar sambutan Hari Kekasih ini. Akhirnya, sambutan ini telah membawa kepada kemudharatan dan mafsadah yang lebih […]

  • tumblr_m3b43gfsq61r75xe0o1_1280

    Cinta Ditolak @ Putus Cinta ???

    Istilah ini sering kita dengar bukan? Ianya ibarat satu perkara norma dalam kehidupan ini. Setiap individu pasti punya cara tersendiri untuk melalui saat-saat ketika mana cinta ditolak dan juga putus cinta. Adakalanya, kita merasakan terlalu sakit, down, sedih dan banyak lagi perasaan yang negatif ini muncul disanubari. Memang ianya tidak dapat dinafikan. Saya juga seperti […]

  • tumblr_mccs2466x21qil46jo1_1280

    Anugerah Ilahi

    “Tali iman yang paling kuat adalah cinta kerana Allah dan benci kerana Allah.” (HR.At Tirmidzi) Cinta itu fitrah insani. Cinta itu anugerah Ilahi yang tak ternilai. Cinta itu sesuatu yang tidak nampak pada lahiriah tetapi sangat terkesan pada batiniah. MasyaAllah… indahnya cinta. Bukti kewujudan Allah. Dengan cinta itulah kita kenal Pencipta Cinta, dengan cinta itulah […]

  • alt

    Untukmu Bidadari Syurga

    Hamba Allah, No 124, Taman seri kenangan, 22000 Jerteh, Terengganu Darul Iman. 23 Julai 1993 Kehadapan awak-Bidadari Dari Syurga. Saudari, Saya berharap dengan hasil penulisan saya ini diberkati dan dipelihara oleh Allah S.W.T. Tujuan saya menulis surat ini kerana saya tidak tahu bagaimana lagi untuk menyampaikan isi hati ini terhadap awak. Sedia maklum, awak bukan […]

  • 13792101271245378599

    Bicara Tentang Hati

    “Ummu, kau pernah suka seseorang tak?’’ temanku bertanya. Teralih perhatianku untuk menikmati keindahan alam. “Adalah jugak. Tapi dah lama, dah hilang dah pun perasaan itu. Kadang-kadang memang terasa macam ada sesuatu dalam hati; tapi perasaan tu juga buat aku rasa tak sedap hati at the same time. Bila macamtu, aku doa je kat Allah. So, […]

  • gambar-diana-amir-kahwin+xlupa.net_3

    Tersembunyi Cinta Pada Tabir Usaha

    Berjalanlah dan usah sesekali berhenti kerana anggapan manusia itu tidak mampu mengubah cinta Allah kepada kita. Dan sesungguhnya hal tepatnya jodoh itu adalah kerana keindahan waktu dan sedianya kita. “Tanda cinta itu ialah berterusan rajin dan bersungguh-sungguh dengan kerinduan.” -Junaid Al-Baghdadi Hujan itu menderas turunnya. Membasuh hati yang hampa. Mengisilah hati yang penuh berharap. Sujudnya […]

  • marriage

    Jodoh Itu Rahsia Allah

    Janji Allah itu pasti. Dia akan berikan apa yang kita minta tepat pada masanya. Pada satu petang, aku kesunyian tinggal seorang diri di dalam rumah. Ku capai laptop dan online facebook. Ada seseorang yang seperti pernah aku jumpa sebelum ini ingin berkenalan denganku. Setelah lama ku renung nampak  seperti kawan lama sekolahku. Lalu aku ‘approve’ […]

Tarbiyyah Kreatif
Kembali ke Atas