Sweetnya Allah

Suatu hari di kantin, rakan-rakan sibuk gosipkan diriku dengan seorang guru lelaki satu ‘batch’ induksi. Masing-masing tidak membantah kerana daerah yang sama dengan tempat aku mengajar. Tapi takdir Allah, ada seorang guru yang aku panggil dengan panggilan ‘akak’ menyapa.

“Akak tak kisah dengan siapapun awak akan pilih, tapi satu pesan akak apa yang kita inginkan mintalah dengan Dia dalam solat dhuha. Buatlah solat dhuha dan khabarkan hajat itu padaNya.”

Aku terdiam. Setelah lama berfikir akhirnya tergerak hati ini untuk tunaikan solat dhuha. Selama ini aku sekadar membaca kelebihan orang yang tunaikan solat dhuha.

Sweetnya Allah dia sampaikan hidayah kepadaku melalui orang lain. Kini, impian untuk mendirikan rumahtangga telah tertunai meskipun bukan dengan lelaki tersebut.

Jam menunjukkan pukul 2 pagi, terdengar suara rengekan si kecil Zahra tanda lapar. Lantas aku bangkit untuk bancuh susu. Terdetik di hati kalaulah aku tunaikan solat tahajjud sementara menunggu Zahra habiskan susu lagi baik. Mungkin ini panggilan dari Allah untuk hamba yang dikasihiNya.

Sweetnya Allah dia kejutkan hamba-Nya untuk bangun malam dengan cara yang cukup lembut. Adakalanya kita bangun di tengah malam untuk buang air kecil dan lapar, itulah tandanya Allah bangunkan kita untuk merintih dan mengadu pada-Nya. Namun seringkali kita alpa dan lupa.

tumblr_mhejsngjj01s3janfo1_500

Seperti biasa aku menjalani rutin harianku setiap hujung minggu untuk memandu  balik ke Terengganu berjumpa suami dan anak.  Sesungguhnya hati manusia ini sering berbolak balik. Terdetik juga di hati kenapa aku tidak mendapat peluang seperti orang lain hidup bersama-sama suami dan anak-anak. Teringin sekali masak menu kegemaran mereka untuk makan tengahari dan malam. Menghabiskan waktu petang bersama-sama.

Tapi sweetnya Allah dia ingin tarbiyyah diriku dengan sifat sabar. Tanda kasih sayang-Nya kepada hamba. Barulah aku terfikir Allah rindu akan rintihanku. Mungkin apabila bersama dengan orang yang aku sayangi, masa untuk aku mengadu pada-Nya lebih singkat dari biasa.

Sweetnya Allah aku diajar  untuk menjadi seorang yang redha dengan ujian-Nya. Aku manfaatkan masa sepanjang perjalanan selama enam jam itu untuk berzikir dan berdoa kepada-Nya agar kami diberikan kesempatan untuk hidup bersama. Dengan imtihan ini aku kenal erti kasih sayang,lebih menghargai,bersyukur, perikemanusiaan dan sabar.

“… dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), ALLAH jualah yang Maha Mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.” (Al-Baqarah, ayat 216)

Adakalanya kita persoalkan mengapa harus kita yang diuji dengan kesusahan dan kesakitan. Tapi pernahkah kita persoalkan mengapa kita yang harus mendapat kejayaan dan kenaikan pangkat ini, bukan orang lain?

Sweetnya Allah dia uji hamba-Nya untuk meningkatkan keimanan dan menghapus dosa-dosa silam jika kita redha dengan ujiannya. Di setiap kepahitan pasti ada kemanisannya.

“… di setiap kesulitan pasti ada kesenangan… di setiap kesulitan pasti ada kesenangan.” (Surah Al-Insyirah)

Kehidupan manusia di bumi tidak ubah seperti seorang pengemis. Yang sentiasa meminta pada Ya Wahab agar menunaikan segala kehendak kita. Sikap manusia yang sentiasa merasa ingin lebih dan tidak cukup menyebabkan kita sering meminta-minta.

Bersyukurlah dengan apa yang kita miliki kerana nikmat yang ada pada kita adalah pinjaman Allah yang akan dipertanggungjawabkan di padang Masyar kelak.

iluvislam, alhamdulillah

Editor

Abi Aisyah

Artikel Terkini

  • colorful-113
  • kehidupan1
  • hidayah1
  • Dawah-The-Cause-and-Results-1024x683

Komentar (16)

  • nurdin

    sweet nyerrr… T__T

  • http://usahawanwow.com/perolehan Hafizi

    Alhamdulillah…..

  • hannah dashrin

    subhanallah :)

  • aizuddin_madani

    Alhamdulillah. .

  • Amir hamid

    Terima Kasih di atas artikel yg sgat berguna ini :)

  • firaz

    Setiap keperitan ada kemanisan…. sentiasa bersangka baik dengan Allah =)

  • http://aineddihar.blogspot.com/ AinEddihar

    Assalamualaikum . sungguh tersentuh hati kita . indahkan hidup dibawah kasihNya . :’)

  • http://v12gether.blogspot.com/2013/06/melayu-boleh_16.html eddie

    subhanallah…aku sering terjaga malam…tapi aku alpha…artikel yg sgt menyedarkan aku bahawa sweetnya ALLAH s.w.t.

  • ^~^HaFnY^_^

    artikel ini telah mengubah hidup saya . saya harap ada lebih banyak artikel untuk saya baca supaya dapat menjauh kan diri dari perkara terlarang .

    • Nur Ruzaini

      alhamdulillah…kadang-kadang hidayah Allah sampai kepada kita melalui perantara…bersyukurlah kerana hati kita tidak dihijab dari menerima hidayah dariNya

  • Ai-Me Lee

    Sweetnya..
    Alhamdulillah..Allah temukan sy dgn artikel ni. Terima kasih penulis =)

  • Fatin

    banyak membantu. :D

  • Syafikah Ismail

    jazakallahkhukhairan. artikel yg mempunyai ibrah yg baik.

  • daya khairudin

    Allahuakhbar.tersentuh dan membuat sye berfikir sejenak terima kasih atas nukilan ini

  • nourbulan

    terjumpa dengan artikel nie pun signal dari Allah. perantara hidayah-Nya. sweetnya Allah…..

  • SAS

    Allahu…… Terima kasih atas article yang sangat bermanfaat ni. Jazakallahu khairan

Tarbiyyah Kreatif
Kembali ke Atas