Pencipta dan Penciptaan

alt

Patutkah manusia itu berkata demikian dan tidak memikirkan bahawa Kami telah menciptakan dia dahulu sedang ia pada masa itu belum ada sebarang apapun? (Surah Maryam:67)

Allah Maha Pencipta

Pernahkah kita terfikir? “Bagaimana alam ini terbentuk?” “Bagaimana matahari dan bulan terbentuk?” “Di manakah adik-adik sebelum dilahirkan?” “Bagaimana lautan, pokok-pokok, dan haiwan muncul?” “Bagaimana buah-buahan yang harum dan berwarna-warni, seperti pisang, plam, ceri dan strawberi, dapat muncul daripada tanah yang hitam? Siapa yang memberikan warna dan bau kepada mereka?” “Daripada siapakah lebah yang kecil ini belajar membuat madu yang begitu enak?” Bagaimana ia membuat sarang yang mempunyai persimpangan-persimpangan yang lancar?” “Siapakah manusia pertama?”

Ibu kamu telah melahirkan kamu. Tetapi manusia pertama tidak mungkin mempunyai emak dan bapa. Jadi, bagaimana manusia pertama muncul?”

Allah telah menjadikan kita, mata kita, rambut kita, dan kaki kita. Dia juga pencipta keluarga kita, kedua ibubapa, abang dan kakak, kawan-kawan dan guru-guru. Allah telah menjadikan makanan yang kita gemari untuk kita, coklat, kek dan gula-gula, buah-buahan dan sayur-sayuran yang menjadikan kita kuat dan sihat. Jika Allah tidak mejadikannya, kita tidak dapat tahu bagaimana rasanya coklat.

Allah juga mengurniakan kita deria rasa dan bau. Jika Dia tidak memberikan kita keistimewaan ini, kita tidak mungkin dapat merasa makanan yang kita makan. Sama sahaja sama ada kita makan kentang atau kek. Allah tidak hanya menjadikan makanan yang lazat dan harum, Dia juga menganugerahkan kita keistimewaan yang membolehkan kita menikmatinya.

Kerana Allah mengasihi hambanya, Dia sentiasa memberikan kita perkara yang baik dan indah.

Mulanya kamu tidak wujud. Fikirkan, kamu tidak wujud sebelum kamu dikandung (di dalam perut ibu kamu). Kamu kosong. Allah menjadikan kamu. Dia menjadikan kamu daripada kekosongan.

Oleh itu, kita hendaklah sentiasa bersyukur setiap detik di dalam hidup kita. Di dalam setiap perkara yang kita nikmati dan gemari, kita hendaklah mengingati Allah, dan berkata, “Saya sentiasa menyukuri setiap apa yang Kamu berikan”. Apabila kita berada pada situasi yang tidak kita sukai, sekali lagi kita perlu berdoa kepada Allah, kerana hanya Dia yang dapat memperbaiki situasi tersebut.

Allah sentiasa mendengar doa dan membalasnya, kerana Dia mengetahui apa yang ada di dalam minda kita.

Di sebalik Penciptaan Adanya Pencipta

Semua benda yang ada di dunia ini ada penciptanya. “Sebelum” adanya Masa, siapakah yang menciptakan Masa?  Sebelum adanya ruang di langit untuk planet-planet, siapakah yang menciptakan ruang itu? tentu Pencipta itu sangat berkuasa, tidak tertakluk oleh penciptaannya yakni masa dan ruang. Dialah Allah, Maha Pencipta lagi Maha Mengetahui segala sesuatu tentang apa yang Dia ciptakan.

وَٱللَّهُ أَخۡرَجَكُم مِّنۢ بُطُونِ أُمَّهَـٰتِكُمۡ لَا تَعۡلَمُونَ شَيۡـًٔ۬ا وَجَعَلَ لَكُمُ ٱلسَّمۡعَ وَٱلۡأَبۡصَـٰرَ وَٱلۡأَفۡـِٔدَةَ‌ۙ لَعَلَّكُمۡ تَشۡكُرُونَ
Dan Allah mengeluarkan kamu dari perut ibu kamu dengan keadaan tidak mengetahui sesuatupun; dan Dia mengurniakan kepada kamu pendengaran dan penglihatan serta hati akal fikiran); supaya kamu bersyukur. (Surah An-Nahl:78) 

Download Wallpaper Dengan Pelbagai Saiz  

 

Size Availability

800×600

1024×768  

1280×1024 

Muat Naik (Upload) Wallpaper ini di Facebook dan Tag kawan-kawan anda untuk kongsi Nasihat serta Pahala, InsyaAllah.

 
 

Penulis

Artikel Terkini

  • Sepi
  • Screen Shot 2014-04-18 at 12.06.56 PM
  • Screen Shot 2014-04-17 at 1.51.48 PM
  • In_my_Father__s_Arms_by_Tazzer27

Komentar (0)

Tarbiyyah Kreatif
Kembali ke Atas