Jangan Memuja Dunia

alt

Mahmud al-Bahili mengatakan,
Ingat, dunia itu fitnah bagi seseorang,
Tiap saat dia pergi dan datang,
Jika pergi sabarlah dan jika datang bersyukurlah.

Dunia Tetap Akan Pergi

Sesetengah ulama mengatakan, “wahai sekalian manusia, berhati-hatilah, takutlah kepada Allah, jangan terpaut oleh angan-angan yang indah-indah sehingga lupa ajal. Jangan kau buru dunia. Ia adalah pengkhianat dan penipu belaka. Dengan bijaknya ia menipu dan memfitnahmu. Ia bermanis-manis kepada pelamarnya bagai pengantin yang dihias. Mata memandangnya, hati jatuh cinta dan jiwa menanggung rindu padanya. Bertapa banyak yang rindu padanya dibunuh, yang menginginkannya dihina. Pandanglah ia dengan mata hakikat. Ia rumah yang banyak menyimpan kebusukan.”

Manusia itu dalam bahaya. Jika tidak mahu berfikir dan memandang dunia dengan mata hati, maka amat rugila hidupnya. Bersama-samalah beramal untuk akhirat. Jangan jadi pemuja dunia semata. Dunia itu adalah kesenangan yang sedikit berbanding akhirat seperti dalam al-quran ada dinyatakan:

ٱللَّهُ يَبۡسُطُ ٱلرِّزۡقَ لِمَن يَشَآءُ وَيَقۡدِرُ‌ۚ وَفَرِحُواْ بِٱلۡحَيَوٰةِ ٱلدُّنۡيَا وَمَا ٱلۡحَيَوٰةُ ٱلدُّنۡيَا فِى ٱلۡأَخِرَةِ إِلَّا مَتَـٰعٌ۬
“Allah meluaskan rezeki dan menyempitkannya bagi siapa yang Dia kehendaki. Mereka bergembira dengan kehidupan dunia, padahal kehidupan dunia itu (berbanding dengan) kehidupan akhirat, hanyalah kesenangan (yang sedikit)”. (surah Ar-Ra’d: 26)

Adakah harta kekayaan kita membuatkan kita lupa dan leka kepada tanggungjawab sebagai khalifah Allah Swt? Adakah ia berkat atau istidraj?

Muat Naik (Upload) E-Kad ini di Facebook dan Tag kawan-kawan anda untuk kongsi Nasihat serta Pahala, InsyaAllah. (Kllik Sini Untuk Download E-Kad)

Atau Copy Code di bawah untuk Blog, WordPress, Friendster, Tagged dan lain-lain

 

 

Penulis

Artikel Terkini

  • kehidupan1
  • hidayah1
  • Dawah-The-Cause-and-Results-1024x683
  • date-ramadan-debut-ramadan

Komentar (0)

Tarbiyyah Kreatif
Kembali ke Atas