Penulis: Mohd Kasim

  • alt

    Kaya Dunia, Kaya Akhirat

    Alangkah indahnya kehidupan orang kaya. Cakap sahaja apa yang dimahukan, hampir semuanya boleh dapat. Malah, kalau pegi ke mana-mana, ada sahaja yang hendak memberikan layanan ala first class. Jadi kalau ditanya kepada sesiapa – mahukah menjadi papa ataupun muflis? Jawapannya sudah tentu tidak!

  • Kumbang

    Bersyukur Dengan Kekurangan

    “Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah nikmat-Ku kepadamu, dan jika kamu mengingkari nikmat-Ku, maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih.” (Surah Ibrahim, 7)

  • alt

    Isteri Solehah Penyejuk Hati Suami

    Dalam satu program wanita, seorang ibu berumur lewat usia 40-an berbual mesra sambil bertanya kepada saya: “Diam tak diam, saya dah nak dapat menantu lelaki. Along Hasanah akan berkahwin bulan depan, kita ni terlalu sibuk dengan kerjaya dan kehidupan, sehingga tidak perasan anak dah semakin besar dan akan berumah tangga.”

  • alt

    Seuntai Doa Buat Sahabat

    “Ibu, rasanya semua dah siap kemas, InsyaAllah, bolehlah kita berangkat sekarang. Ayah pun dah tunggu dalam kereta tu”. Beritahu Rafiq pada orang tuanya. Ayat-ayat Al-Quran dan Hadis yang dilekatkan di sudut bacaan, ditinggalkan sahaja, agar dapat memberi manfaat kepada penghuni yang baru.

  • cinta-pada-suami

    Senyum Manis Buat Isteri

    “Syukur pada Allah kini kau telah sah menjadi isteriku,” bibit kata luahan hati Afif Hakimi pada Aleya Batrisya isteri kekasih hatinya sewaktu mereka berbulan madu ke Korea. Afif pada masa itu berusia 23 tahun dan Aleya pada ketika itu baru berusia 18 tahun, tertunduk malu biar pun hatinya sayu dengan kesungguhan serta keiklasan Afif memperisterikan […]

  • Despre-lucrurile-m--runte-ale-vie--ii

    Jauhi Malu Untuk Berubah

    “Aku dah tak suci lagi. Aku banyak dosa. Terlanjur dah dengan beberapa orang lelaki. Zina tu dulu perkara biasa bagi aku sebab aku couple bukan dengan seorang lelaki je. Tapi sekarang aku menyesal. Aku rasa aku teruk sangat! Aku nak jadi lebih baik tapi aku malu. Aku selamanya tak akan jadi baik. Dosa-dosa lalu terus […]

  • baby

    Nafsu Bukan Tuhan

    “Arghh.. bodohnya aku! Kenapa aku ikut nafsu..?” “Aduh.. aku kalah lagi dengan nafsu..” “Kenapa aku begini? Teruknya..”

  • alt

    Mutiara Hikmah Keluarga Bahagia

    Bahagiakanlah keluarga kita sebelum membahagiakan orang lain. Kesolehan keluarga menjadi penentu bagi tegaknya sesuatu bangsa yang aman, makmur dan sejahtera. Sebahagian dari kesempurnaan kebahagiaan di dunia adalah memiliki keluarga yang bahagia. Ciri orang yang mencintai keluarganya adalah dia selalu bersabar dalam mendidik akhlak dan keimanan keluarganya.

  • f19670c098e111e3a08e12771915a664_8

    Berbual Tentang Ikhlas

    “Eh? Bukan ke semalam hari terakhir awak di sini?” “Ada benda nak kena settle sikit. Itu yang saya datang hari ni juga. Lagi pun kerja baru mula minggu depan,” ujar Syazana sambil tersenyum. “Um, kenapa awak bersusah payah sangat nak buat semua ni? Bukannya mereka ambil awak kerja tetap kat sini pun. In fact, you’re […]

  • 46fe6d4eebae1ca4d937a366c7025e5c-d33ufj6

    Ibu Ampunkanmu, Mira..

    Mira merupakan seorang anak bongsu dari dua orang adik beradik. Ibunya seorang penyapu sampah yang sudah tua. Beliau sering sakit-sakit kerana terlalu kuat bekerja untuk memperbaiki taraf hidup merka sekeluarga. Ayah mereka yang selama ini mencari nafkah buat mereka sekeluarga telah meninggal dunia kerana terlibat dalam suatu kemalangan ketika baru pulang dari memotong getah. Kehidupan […]

  • tumblr_mgx89sCZZS1qil46jo1_1280 (1)

    Lelaki Boleh, Perempuan Tak Boleh?

    “Tak aci! Lelaki boleh. Perempuan tak boleh,” keluh seorang remaja puteri apabila dinasihati ibunya agar tidak memakai baju berlengan pendek ketika keluar rumah. “Mana adil! Orang perempuan boleh enjoy duduk rumah,” rungut hati seorang remaja lelaki apabila ayahnya mengajak ke masjid. Adakah lelaki dan perempuan sama? APA YANG SAMA?  Ada yang sama. Ada yang berbeza. Bukan […]

Tarbiyyah Kreatif
Kembali ke Atas